Aktualności

Przeciwdziałając oszustwom, policjanci i bankowcy prowadzą prelekcje dla seniorów

Data publikacji 17.01.2022

Policjanci z wałeckiej komendy we współpracy z Bankiem PKO Bank Polski przeprowadzili kolejne spotkanie dla seniorów. Tym razem odbiorcami byli mieszkańcy Człopy. Prowadzący spotkanie przestrzegali i apelowali o ostrożność aby seniorzy nie stracili oszczędności całego życia.

Spotkanie z seniorami, odbyło się w ramach programu prewencyjnego policji zachodniopomorskiej „Bezpieczny senior”. Uczestnikami prelekcji byli seniorzy z Człopy z Klubu Seniora „Z pasją żyć i aktywnym być”. Program policji zachodniopomorskiej realizowany jest od 2010 roku aby podnieść poziom bezpieczeństwa osób w podeszłym wieku, zmniejszyć strach przed staniem się ofiarą przestępstwa, ograniczyć skale przestępczości na ludziach starszych.

Niestety mimo organizowanym spotkaniom, warsztatom seniorzy wciąż padają ofiarą oszustów. Ludzie starsi są skarbnicą wiedzy, jednak są bardziej łatwowierni, często doskwierająca samotność powoduje, że tracą oszczędności niemalże całego  życia. Policjanci z jednostki Policji w Wałczu zaprosili kolejny raz do współpracy dyrektora Banku PKO Bank Polski oddział w Wałczu.

Pani dyrektor banku wyjaśniła przede wszystkim uczestnikom spotkania aby pamiętali o tym, że jeśli mają konto w PKO Banku Polskim, to pracownik ma już część ich danych i nie musi o nie prosić, że  oszust tymi danymi nie dysponuje, więc za wszelką cenę będzie starał się nakłonić  swoją ofiarę do podania ich i że, najbardziej będzie mu zależało na loginie i haśle do konta. Przypominała, że prośba  o podanie takich informacji to dowód, że ma się do czynienia z oszustem. Mówiła także o wrażliwych danych klienta i wyjaśniała, że prawdziwy pracownik nigdy nie poprosi również o przekazanie mu całego numeru PESEL.

Policjanci informowali o najnowszych metodach sprawców tj. „na wypadek”, „na policjanta”. Najczęściej sprawcy dzwonią na telefon stacjonarny. Głos w słuchawce jest specjalnie  nacechowany emocjami. Dzwoniący udają, że są bardzo zdenerwowani, płaczą. Taka gra ma udzielić się seniorowi. Zmusić do szybkiego działania pod presją oszusta, podającego się za członka rodziny będącego w nagłej pilnej potrzebie, który np. spowodował wypadek, potrącił na drodze człowieka, prosi o pomoc finansową. Policjanci apelowali aby w takiej sytuacji natychmiast rozłączyć rozmowę, być ostrożnym w takim kontakcie, upewnić się czy dzwoniący to rzeczywiście krewny i niezwłocznie powiadomić policję.

Na koniec prowadzący wysłuchali opowiadań seniorów, którzy doświadczyli podobnych kontaktów z oszustami. Seniorzy zaopatrzeni zostali w profilaktyczne ulotki oraz samozaciskowe opaski odblaskowe w trosce o bezpieczeństwo seniorów w ruchu drogowym.

  • rozmowa z seniorami w tle sala
    1
  • rozmowa z seniorami w tle sala
    2
  • rozmowa z seniorami w tle sala
    3
  • rozmowa z seniorami w tle sala
    4
  • rozmowa z seniorami w tle sala
    5
  • policjanci wręczają odblaski w tle sala
    6
  • policjanci wręczają odblaski w tle sala
    7
  • starszy mężczyuzna prezentuje odblask w tle sala
    8
  • policjanci wręczają odblaski w tle sala
    9
  • wspólne zdjęcie w tle sala
    10
Powrót na górę strony