Aktualności

Stracili pieniądze metodą na BLIKA

Data publikacji 08.08.2019

Wałeccy policjanci ostrzegają przed coraz częściej stosowaną przez przestępców nową metodą oszustwa na BLIKA. W ten sposób mieszkańcy Wałcza w ostatnim czasie stracili łącznie tysiąc pięćset złotych. Byli oni przekonani, że o pomoc finansową proszą ich osoby najbliższe. Zanim sprawcy jednak wyłudzili kod, włamali się na konto w popularnym portalu społecznościowym.

Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Wałczu ostrzegają przed oszustami, którzy kolejną metodą wyłudzają pieniądze od mieszkańców powiatu. Do takich zdarzeń doszło w ostatnim czasie na terenie miasta. Sprawca wykradł dane do konta na profilu społecznościowym jednej ze znajomych mieszkanki Wałcza, a następnie za pomocą popularnego komunikatora w wiadomości poprosił pokrzywdzoną o dokonanie dwóch przelewów na łączną kwotę 500 zł, za pomocą aplikacji „BLIK”. W taki sam sposób 500 złotych stracił kolejny mieszkaniec Wałcza, który udzielił pomocy finansowej swojemu rzekomemu koledze, który nie mógł dokonać płatności. Oszust wysłał na początku wiadomość, czy posiada aplikację „BLIK”, gdy ten potwierdził - poprosił o kod a także dane osobowe oraz numer konta bankowego. W podobny sposób została oszukana mieszkanka Wałcza, która podała kod „BLIK” swojej rzekomej siostrze, która w wysłanej wiadomości poinformowała, że ma problemy z uiszczeniem zapłaty bonu podarunkowego.

Policjanci apelują o ostrożność i przypominają o ważnych zasadach bezpieczeństwa. Forma wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. System płatności BLIK jest bardzo wygodny m.in. w przypadku płatności w internecie, czy wypłat gotówki z bankomatu.

Na czym polega przekręt?

Złodzieje przejmują konto danej osoby na Facebooku, a następnie przez Messengera proszą o pomoc - pilną pożyczkę np. na leki czy na bilet powrotny do domu. Tłumaczenia są różne - np., że zgubili portfel, ale jak tylko wrócą do domu, przeleją pieniądze z powrotem.

Oszuści proszą albo o podanie kodu BLIK, dzięki któremu mogą dokonać w ciągu dwóch minut wypłaty gotówki z bankomatu (ofiara potwierdza operację na swoim smartfonie, ale jest przekonana, że pomaga znajomemu, a nie oszustowi, który się pod nią podszywa), albo o przelew BLIK na numer telefonu (takie transfery między dwoma osobami korzystającymi z BLIKA przechodzą ekspresowo).

Ofiarą tego oszustwa można także paść podczas zakupów na aukcjach internetowych. Oszuści wystawiają rzekome produkty w swoich ogłoszeniach, nie podają nr konta, tylko proszą o kod BLIK, dzięki któremu niezwłocznie wypłacą pieniądze, obiecując przy tym natychmiastową wysyłkę zakupionego towaru. Kupujący myśli, że po tak dokonanej płatności, zamawiany towar zostanie do niego szybciej wysłany, natomiast osoba, która otrzyma ten kod jest całkowicie anonimowa. Aby nie paść ofiarą przestępstwa oszustów działających tą nową metodą, wszyscy użytkownicy komputerów, telefonów komórkowych powinni pamiętać o:

  • Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.

  • Warto także zabezpieczyć swoje konto na Facebooku, aby oszustowi trudniej było włamać się na nasze konto i podszyć się pod nas. W tym celu należy włączyć tzw. dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Oznacza ono, że logowanie na każdym nowym urządzeniu trzeba dodatkowo potwierdzić otrzymanym kodem SMS-owym.

  • Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.

  • Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.

  • Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych.

  • Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.

  • Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.

  • Pamiętajmy! Przede wszystkim o ograniczonym zaufaniu.


 

  • napis na niebieskim tle "POLICJA OSTRZEGA"
    1
Powrót na górę strony